Måndagens blogginlägg i Alingsås Tidning

Oavsett vem du är eller vad du gör så ser många ofta fram emot fredagskvällarna. En del människor spenderar den framför Gladiatorerna på tv med tacos eller pizza. Andra kanske går på krogen eller träffar vänner. Jag ser mycket fram emot fredagskvällarna, men mina fredagar är väldigt olika gemene mans. Visserligen träffar jag vänner, vi lagar ibland mat tillsammans eller ser en film.

Skillnaden är att jag jobbar varje fredag, och att jag jobbar med något så annorlunda som ungdomar i kyrkan. Istället för att titta på Gladiatorerna så leker jag Gladiatorerna. Istället för att gå på krogen lovsjunger jag Gud och delar min tro med högstadie- och gymnasieungdomar. Jag spelar pingis eller topsboll, bakar kladdkaka, pysslar, arrangerar fartfyllda lekar eller bara hänger i en soffa.  Vi hänger kvar i kyrkan till sent på natten, snackar om allt möjligt och har det riktigt gott tillsammans.

Jag har bott i Alingsås i snart två år. Det var tjänsten som ungdomsledare i Alingsås Missionskyrka som drog mig hit. Under dessa knappt två år har jag fått pyssla med det mesta. Tonårsarbete, söndagsskola, scout, gudstjänster, styrelsearbete, läger, dansgrupper och en massa andra spännande saker. Men framför allt så får jag arbeta med att berätta om Jesus för barn och ungdomar. Tänka sig att det kan vara ett riktigt jobb. Utöver mitt arbete passar jag på att pyssla, träna, planera bröllop, springa på loppis i jakt på sköna 50-tals prylar och umgås med min älskade Emil.

Denna vecka är målet just fredagskvällen. Denna fredag ser dock lite annorlunda ut jämfört med andra eftersom vi arrangerar vår stora ungdomssatsning iGod. Det är en helkväll med ungdomsgudstjänst och musikcafé. Det ligger mycket arbete bakom en sådan kväll och framför allt många ideella krafter som är med och hjälper till.

Vi brukar samla mellan 200 och 300 ungdomar en sådan kväll, så det är verkligen en storsatsning. Så häng med mig under sju dagar där jag ska försöka prata en del om ungdomsarbete, församling, varför jag vill bli mera lik en 2000-årig skäggig man från Mellanöstern och om vi verkligen bara ber i kyrkan.

Kommentera

