Onsdagens blogginlägg i Alingsås Tidning

Jag tror att alla människor har någon slags förebild. När man är liten kan det vara en popidol, kommer man upp i tonåren är det kanske en skådespelare man är totalt tokkär i. När man sedan blir äldre så försvinner oftast idolgrejen, men jag tror att de flesta människor har någon man ser upp till. Någon som man anser säger kloka saker, handlar rätt, någon som en är god människa och så vidare.
Barn, men kanske framför allt tonåringar försöker ofta se ut som sina idoler. De vill köpa likadana prylar, dricka samma dricka, lukta likadant och ha likadana kläder. Inte konstigt att kändisar blir stenrika på att sätta sitt namn på en parfym när de vet att varenda tonåring vill lukta som dem.
Jag hade en sådan där idolperiod. Kanske framför allt när jag gick i lågstadiet. Då var det Spice Girls för hela slanten. Jag hade skivorna, tröjor med deras tryck på, affischer och det ena med det tredje. Jag tjatade till mig ett par likadana sportbyxor som Mel C hade, sådana där med knappar längs hela benen. Vi lekte Spice Girls, spelade in musikvideos och önskade oss mest av allt den rosa polaroidkameran med Spice Girls-tryck på.
Spice Girls- hetsen släppte ganska snart men ibland kan jag sakna det där euforiska i att vara så totalt uppslukad av något. Där kommer min längtan efter Jesus in i bilden. Jag vill vara totalt uppslukad av denna man från Mellanöstern. Inte så att jag skulle vilja ha t-shirts med hans tryck på eller inte ens en rosa polaroidkamera med hans autograf på, jag skulle istället vilja vara totalt uppe i jakten efter att bli som han. Jag skulle vilja vakna varje dag med längtan att få älska människor på samma sätt som han gjorde. Jag skulle i varje situation vilja ställa mig själv frågan: ”Vad skulle Jesus gjort?” Jag skulle vilja ha egenskapen att alltid se det goda i människor, att se människor för vilka de är istället för vad de gör. Jag önskar jag hade styrkan att alltid ställa mig på de svaga och utsattas sida. Sedan skulle det ju inte vara helt fel att kunna gå på vatten heller, men det känns inte som det viktigaste i sammanhanget.

Det är väldigt enkelt att längta efter dessa saker, och det stannar oftast vid en längtan utan att jag försöker göra något åt saken. Min bön är ofta att Gud ska ge mig rätt verktyg för att kunna bli mera lik Jesus. För det krävs mod att ställa sig på de svagas sida. Det krävs mod för att älska människor, och det krävs mycket om vi ska kunna se bortom människors handlingar. Men så är det ju också så att jag inte är mer än människa. Jag gör fel, dömer människor jag anser handlar fel i olika situationer, jag älskar inte alltid mina medmänniskor. Det är mänskligt att brista. Det är där vi måste be Gud om hjälp. Be om mod, ork och vilja att älska. Det är först då vi kan bli mer lika Jesus.

Kommentera

