Fredagens blogginlägg i Alingsås Tidning

Det drar ihop sig. Snart är det dags för iGod! Om några timmar kommer det församlingsmedlemmar hit som ska hjälpa till i köket. De kommer att mätta magarna på hungriga tonåringar genom att servera tacos och fika. Det är en viktig uppgift och jag är så tacksam för att de vill vara med i vårt tonårsarbete. Det är fint ändå, att det finns vuxna som lägger en fredagskväll på att servera tacos.

Det är det som det innebär att vara församling. Att ställa upp för varandra. Min församling består av ungefär 650 medlemmar. 650 personer med olika ursprung, uppväxt, erfarenheter och livshistorier. Det finns inte många ställen i samhället där vi träffas över åldersgränserna på det sätt som vi gör i kyrkorna.

Igår fick jag till exempel sitta med på Stugträffen. Vi kan väl säga att jag sänkte medelåldern ganska rejält där. Men på hur många ställen har jag möjlighet att sitta och prata och skratta med sådana som Elsa, Henry och Tord? Sådana plattformer är ovanliga.

På alla gudstjänster i kyrkan finns nästan alla åldrar representerade, från den minsta bebis till den som levt otroligt länge. Alla har vi en sak gemensamt, tron på Jesus som vår klippa, vän och räddare.

När jag precis började jobba här målade jag upp hela kyrkans verksamhet. Ett A4-papper räckte inte. Det fanns så många smågrupper och verksamheter jag inte hade någon aning om existerade. En församling är ett enormt maskineri som fungerar tack vare att det finns många personer som vill engagera sig i andra människor.

Till exempel har vi ett internationellt stickcafé på torsdagar som är välbesökt, växande och enormt värdefullt för de kvinnor som kommer dit vecka efter vecka. Det är en verksamhet som drivs helt ideellt, underbart! Detta är bara ett exempel på hur bra en församling kan vara.

Det är verkligen ett privilegium att få vara en del av den familj som kallas församling. En familj full av bröder och systrar, i olika åldrar där Gud är vår pappa.

Kommentera

